Dagens dilemma

#inovopolet

Dato: Lørdag den 7. januar 2017
Afsender: Thomas fra inovo
Emne: Skal vi satse på content marketing i år?

"Alle taler om content marketing - er det dét, vi skal satse på?"

Marketing har det med hele tiden at genopfinde sig selv i nye smarte begreber. Det ene øjeblik går vi i selvsving over søgemaskineoptimering (SEO), og det næste over sociale medier eller “social marketing”, som det også hedder.

I den seneste tid har det været content marketing, der er på programmet til diverse digitale seminarer, og det bliver ligesom alle andre marketingbegreber præsenteret som “det nye”, der lokker kunderne til.

Hvis du googler “content marketing”, kan du på Wikipedia finde følgende beskrivelse:

Content marketing er en overordnet betegnelse for marketingaktiviteter og formater, der involverer produktion og deling af indhold for at tiltrække og engagere klart definerede og anerkendte nuværende og potentielle målgrupper med henblik på at skabe rentable kunderelationer.

Lyder det bekendt?

Hvornår har du sidst markedsført noget uden at producere og dele indhold for at få din målgruppes opmærksomhed?

Det er jo sådan set et vilkår i alle former for marketing, så der er ikke noget nyt i disciplinen bag begrebet content marketing. Det, der er interessant, er dets fokus på “indhold”.

I lang tid har der - især i digital markedsføring - været al for meget fokus på teknik: Vi skal have kodet vores hjemmesider, oprettet vores Facebooksider og andre sociale brugerkonti, sætte annoncer i gang og knække nøden på søgemaskinerne, så vi bliver synlige på side 1 i Google. Men hvad med indholdet?

Indholdet bliver desværre ofte glemt eller nedprioriteret, fordi al vores energi går på at få teknikken til at spille. Content marketing bringer derfor indholdet tilbage i fokus, og det er en god ting.

Så er det content marketing, du skal satse på?

Ja! Du skal for gud skyld altid lave noget ordentligt indhold, som rent faktisk interesserer din målgruppe, når du nu bruger både tid og penge på at få det markedsført til dem.

Men pas på! “Marketers are gonna fuck this up”.

Det er ikke den pæneste måde at udtrykke det på, men ikke desto mindre sandt. Som med alle andre marketingbegreber er content marketing allerede ved at miste værdi.

Alle de smarte “skriv-din-email-i-kommentarfeltet-og-modtag-vores-ebog” irriterer folk, og mange føler sig snydt: De modtager aldrig den lovede e-bog, men får bare en masse reklame tilsendt, eller også får de et par siders sniksnak, der slet ikke lever op til forventningerne.

Vi er altså godt og grundigt ved at ødelægge content marketing med... dårligt indhold.

Suk.
Lidt selvmodsigende, ikke?

I inovo indgår content marketing som en integreret del af vores leadgenerering for kunder - men for os er indhold ikke bare indhold. Det skal sgu sælge!

Det har vi skrevet lidt uddybende om her:

Indhold er ikke bare indhold - Sådan får du salg ud af content marketing

Og med det vil jeg ønske dig godt nytår - og god vind i salgssejlet!

 

Med venlig hilsen

Thomas Kjær Nielsen
Leverancechef, inovo

Modtag #inovopolet

Hver 2. lørdag behandler vi et salgs- og marketingdilemma fra den virkelige verden.

Få det sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding afgiver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i vores betingelser