Dagens dilemma

#inovopolet

Dato: Lørdag den 10. dec. 2016
Afsender: Thomas fra inovo
Emne: Kan it-systemer skabe salg?

"Kan et it-system virkelig klare salgsarbejdet fremover?"

Det lyder for godt til at være sandt, ikke? Det er det også.

Selvfølgelig kan du ikke erstatte dine dygtige sælgere med it-systemer, der skyder mails ud i lind strøm. It-systemer kan absolut ingenting i sig selv.

Det er noget af det, jeg synes, er kedeligt ved marketingtrends.

Tag fx “marketing automation”, som er meget oppe i tiden. Teknikken bag marketing automation er genial, fordi den bygger på en form for kunstig intelligens. Den opsamler et avanceret datagrundlag om dine potentielle kunders adfærd på nettet og giver dig mulighed for at reagere på det.

Har din potentielle kunde eksempelvis kigget på en bestemt ydelse på jeres hjemmeside, kan du automatisk fremhæve denne ydelse visuelt, næste gang kunden besøger jer.

Måske har din potentielle kunde allerede været forbi jeres hjemmeside flere gange og kigget, og så er det tid til at tage kontakt og sende en mail. Det kan også klares automatisk på baggrund af data.

Marketing automation kan altså lave små tiltag, der får dine potentielle kunder til at opfatte dig som serviceminded og skabe gode rammer for deres relation til netop din virksomhed.

Smart ikke?

Men tro ikke, at det uden videre siger “katjing” i pengekassen.

Hverken marketing automation eller andre it-systemer kan noget som helst i sig selv.

Det, der kan noget, er kendskabet til dine potentielle kunders tankemønster og evnen til at formidle dette kendskab på en kreativ og ordentlig måde.

Om du så sender breve eller bruger luftballoner er sådan set underordnet.

I disse tider, hvor det vrimler med marketing automation systemer (måske har du hørt om Hubspot?), er det let at lade sig rive med af begejstringen. For ville det ikke være fantastisk, hvis det rent faktisk virkede og løste alle dine salgsudfordringer her og nu.

Fat mod.

Marketing automation kan med garanti gøre salgsarbejdet i jeres virksomhed både sjovere og mere effektivt, men start med en sund skepsis. Find det setup, der passer til jeres behov, og indstil dig på, at det - selvfølgelig - tager tid at finde den rette formel at fylde i systemet.

Dine potentielle kunder er jo ikke robotter, der bare skal præsenteres for en køb-knap, og så er de hooked.

Overvejer I at anskaffe et marketing automation system, bør du gå efter disse funktioner, som vores konsulent Line har beskrevet her:

Valg af marketing automation - hvad er de vigtigste funktioner?

Er det derimod helt ny viden for dig, at den slags systemer findes, så sæt lige en kande kaffe over og invitér mig på besøg.

Jeg har testet og implementeret et hav af it-systemer - også marketing automation systemer - og jeg har ikke giftet mig med nogen af dem. De har hver især deres fordele og ulemper. Det afhænger alt sammen af jeres øvrige it-setup og den måde, I arbejder med salg på i dagligdagen.

Det vil glæde mig at hjælpe jer godt på vej!

 

Med venlig hilsen

Thomas Kjær Nielsen
Leverancechef, inovo

Modtag #inovopolet

Hver 2. lørdag behandler vi et salgs- og marketingdilemma fra den virkelige verden.

Få det sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding afgiver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i vores betingelser