Inbound Marketing

Inbound marketing er en gennemtestet metode, der tilpasser dine salgs- og marketingaktiviteter til kundernes indkøbsadfærd i en digital tidsalder. På det amerikanske marked er det den foretrukne marketingstrategi for både B2C, B2B og non-profit virksomheder. På det danske marked kan du stadig nå at indtage en førerposition.

De første tegn på, at kundernes indkøbsadfærd er ændret, har allerede vist sig. Sælgernes telefoner er ikke længere rødglødende. Reklamer har ikke den samme effekt. Til gengæld foregår stadig mere arbejde foran computeren - blandt andet med at besvare mails fra potentielle, nye kunder, som efterspørger detaljer om jeres produkt eller ydelse. Spørgsmål, de kun kan stille, fordi de har sat sig ind i tingene på forhånd.

De har nemlig researchet på nettet, inden de henvender sig.

90 % af B2B-indkøbere har haft internettet i brug under en købsbeslutning.
Minimum 60 % har truffet en købsbeslutning, før de henvender sig.

Minimum 60 % af alle køb, der foretages i dag, er besluttet på forhånd, før kunden henvender sig til virksomheden. Kunderne bruger internettet og sociale medier til at uddanne sig selv til at foretage køb, som førhen kun kunne ske ved at konsultere en fagperson.

I den digitale tidsalder er der ikke længere nogen grund til at ringe til en virksomhed, når man helt uforpligtende kan google sig til viden eller spørge sit netværk til råds.

Hvis du fortsat ønsker at vækste din virksomhed, er det nødvendigt, at du tilpasser måden, I sælger på, til måden, kunderne indkøber på. Din virksomhed er nødt til at spille en afgørende rolle i kundernes research, hvis I fortsat vil tiltrække dem.

I skal arbejde med at tiltrække kunder (inbound marketing), i stedet for at presse jeres produkter og ydelser gennem støjen ud til dem (outbound marketing).

Kunder bruger internettet og sociale medier til at uddanne sig selv, inden de foretager et køb.

 

Vi har udarbejdet en trin-for-trin guide til inbound marketing. Den tager dig i hånden med din første inbound kampagne og viser dig vejen til systematisk at generere salgsparate leads.

HENT GUIDEN HER

 

Inbound vs. outbound marketing

Inbound marketing er moderne markedsføring

Inbound marketing er kundedreven markedsføring. Det er en erkendelse af, at nutidens kunder er bedre informerede og langt mere selvstændige indkøbere end tidligere.

Internettet har gjort kunderne problem- og løsningsorienterede frem for produktorienterede. Når de støder ind i problemer eller udfordringer i deres hverdag, søger de straks på egen hånd efter en løsning. De bruger først og fremmest tid på at uddanne sig selv til at finde den bedst mulige løsning på problemet. Kun sekundært lytter de til en sælger, der vil tilbyde dem “et eller andet produkt”.

Er du sælgeren, der vil tilbyde dem “et eller andet produkt”?
Eller er du eksperten, der tilbyder dem det materiale, som uddanner dem, gør dem klogere og i stand til at træffe en velbegrundet købsbeslutning?

Hvem ville du selv have mest tillid til?

For en virksomhed, som ønsker at vækste i den digitale tidsalder, handler det om at være til stede gennem kundernes research. Ikke med en produktannonce, men med indhold, som kunderne selv efterspørger. Indhold, som skaber tillid til jeres produkter, ydelser og brand.

Det er essensen i inbound marketing.

Nutidens kunder er bedre informerede og langt mere selvstændige indkøbere end tidligere.

 

Sådan bliver I en del af kundernes research

Det stiller nye krav til kvaliteten af jeres indhold, hvis det skal være noget, kunderne selv efterspørger - men ikke større krav, end at I sagtens kan imødekomme dem. I de fleste tilfælde handler det blot om at søge tilbage til rødderne. Dér, hvor det hele startede, og grunden til, at du i det hele taget tilbyder det produkt eller den ydelse, som du gør i dag.

Tag en pause i travlheden og tænk over følgende:

  • Hvad er det egentlig for problemer, dit produkt eller din ydelse hjælper med at løse?
  • Hvad er det for et behov, dine potentielle kunder typisk har, inden de henvender sig til dig?
  • Hvordan har du løst lignende udfordringer for dine eksisterende kunder?

Der er faktisk kun én, der kender svaret på disse spørgsmål - din kunde.

Inbound marketing er en metode, der bryder med vanetænkning, fordi den tvinger dig til at lytte til dine kunder påny. Du kan ikke gribe til mavefornemmelser denne gang eller hive klicheer frem, der plejer at virke.

For at få succes med inbound marketing kræver det, at du kender dine kunder rigtig godt. Du skal vide, hvad der sker i deres liv og omgivelser, når de oplever et behov, hvor dit produkt eller din ydelse kan gavne dem. Du skal vide, hvordan de naturligt reagerer, når de oplever dette behov, og hvad der motiverer dem til at gøre noget ved det.

Alt dette kalder vi stadier i kundens indkøbsproces.

Hvert stadie rummer forskellige barrierer, der hindrer et salg. Hvis du kan levere den rette information til det rette stadie af kundens indkøbsproces, er du ét skridt nærmere at opbygge en solid salgstragt - og ét skridt foran dine konkurrenter.

Inbound marketing er en række taktiske værktøjer, som bruges målrettet mod at flytte en kunde sikkert fra stadie til stadie i indkøbsprocessen frem mod købet. Metoden hjælper jer med at strukturere indsatsen og sikre, at I altid har kunden i fokus, når I arbejder.

Se nærmere på inbound marketing metoden - klik her

Inbound marketing er en metode, der bryder med vanetænkning, fordi den tvinger dig til at lytte til dine kunder påny.

Kom igang med trin-for-trin guiden

Få en komplet gennemgang af din første inbound marketing kampagne og lær trin for trin, hvordan du opbygger og gennemfører en moderne lead genererings proces, der giver dig salgsklare leads.

HENT INBOUND GUIDEN