Yaneeda

Forestil dig dette: Du er en nyopstartet virksomhed. Du er på vej ind i et marked, hvor store virksomheder har bygget store imperier igennem mange år. Hvad gør du for at skille dig ud? Yaneeda gør det, som alle de store glemmer: Indretter sig 100 % efter målgruppens indkøbsadfærd og satser 100 % digitalt. Det er blevet en succeshistorie på rekordtid.

Der er en helt klar mission

I virkeligheden er det slet ikke salget, der driver folkene bag rejseportalen yaneeda.com. Det er derimod et ønske om at ændre rejsebranchen til fordel for både rejseglade forbrugere og lokale rejseagenter rundt omkring i verden. Mens den traditionelle rejsebranche fortsætter, som den altid har gjort, og videresælger rejseagenternes pakkerejser med 30 % fortjeneste, gør Yaneeda kæden kortere. Hos Yaneeda kan forbrugerne købe deres rejser online direkte af rejseagenterne rundt omkring i verden med samme sikkerhed, som de er vant til - men - fordi de nu springer et dyrt og unødvendigt mellemled over, sparer de 30 % af prisen.

Drivkraften er godt nok værdibaseret, men det kan alt sammen kun lade sig gøre, hvis salget følger med. Derfor gav Yaneeda og inovo tidligt håndslag på at skabe et digitalt setup, som kan vokse til en velsmurt og effektiv salgsmaskine.

Yaneedas Online Manager, Ann Schyberg, fortæller her om det arbejde, som på kort tid har ledt frem til en succeshistorie.

“I bund og grund er det ret banalt, det vi har gjort. Vi har bare stukket lyttelapperne ud alle steder, vi kunne: Vi har endevendt de internetfora, hvor vores målgruppe taler om rejser, vi har gravet i alle Googles data, der er frit tilgængelige, vi har ringet til vores kunder og snakket og lyttet i timevis på deres fortællinger. Og så har vi, i stedet for at bruge den viden til bare at sætte flueben ved kundetilfredshed i en eller anden kedelig spørgeundersøgelse, insisteret på at grave endnu dybere og forstå, hvad det er, der motiverer folk til at rejse og købe rejser, og hvordan vi kan hjælpe dem."
"Sammen med inovo lavede vi først og fremmest et organisatorisk setup, som gør, at vi altid arbejder 100 % brugerdrevet. Når vi skriver en annonce, et nyhedsbrev, et blogindlæg eller andet, skal vi altid tage stilling til tre ting: 1) hvilken personlighed taler vi til, 2) hvor er denne person henne i sin indkøbsproces lige nu, og 3) hvad forventer vi at få ud af personen.”

Yaneedas online manager Ann Schyberg

Yaneedas Online Manager, Ann Schyberg.

På et halvt år er der skabt

30

blogindlæg baseret på kundeinterview

300

landing pages
baseret på søgeordsanalyse

15

videoer
til deling på sociale medier

For Yaneeda har dette betydet mange timers arbejde med at skabe indhold, som passer til målgruppen i alle de faser, de kan være i. De har skrevet, de har videofilmet, de har tegnet. Og pludselig gav alt det hårde arbejde resultater:

“Vi vidste godt, at vi gik ind i en proces, hvor resultaterne ikke ville komme med det samme. Det er en langsigtet strategi og et meget stort maskineri, der skal bygges op, men vi får hele tiden indikationer om, at vi er på rette vej."
"Yaneeda begynder at dukke op i søgeresultaterne på Google, og vores trafiktal stiger. Flere og flere tilmelder sig vores email-lister og bliver hængende. Andre virksomheder vil lave samarbejder med os. Men vigtigst af alt, så tikkede rejseforespørgslerne ind, og i november måned 2015 var det med en sådan fart, at vi simpelthen ikke kunne følge med. Det var kun efter et halvt års arbejde, og vi er slet, slet ikke færdige endnu”.

Yaneeda logo

På et halvt år voksede Yaneedas synlighed med

10.000+

flere på email-listen

5

gange flere
følgere på facebook

900 %

vækst i besøgstrafik

Yaneeda har taget de første skridt i retningen af en velsmurt og effektiv salgsmaskine. Det organisatoriske setup og de konkrete planlægningsværktøjer er nu kommet under huden på alle i det digitale team, og de kan derfor i en lind strøm producere relevant, brugerdrevet indhold til alle digitale platforme og kanaler. Nu er det tid til at tage det næste skridt.

Sammen med inovo skal Yaneeda i 2016 bygge et teknisk setup, som indsamler alverdens data fra målgruppen og kunderne på en sådan måde, at Yaneeda kan yde en bedre service til den enkelte person.

“Vi har lyttet og ramt de behov, som vi kan se er fælles for vores målgruppe, men nu vil vi gerne blive bedre til at lytte til den enkelte. Vores målgruppe interesserer sig for forskellige typer rejser og har forskellige behov, når de planlægger rejser. Vi ved allerede, hvad vi gerne vil gøre for de enkelte. Nu skal vi bare have det rette tekniske setup, så vi som team kan bevare vores effektivitet samtidigt med vores arbejdsglæde.”

I samarbejdet med Yaneeda har inovo bidraget med

  • Salgserfaring og forretningsforståelse på baggrund af 20 års egen praksis.

  • Teknologiforståelse og projektlederegenskaber, som har sparet Yaneeda for mange spildte kroner i en teknologi-jungle.

  • Konkrete planlægningsværktøjer, så Yaneedas team kan arbejde brugerdrevet i alt, hvad de gør.

Vil du også have top-tunet dit marketing setup?

Kom på rette vej med sparring og indblik fra andre organisationer ligesom jeres.

Book en gratis workshop