Blog

Vi bliver spurgt: Kan man bruge Mailchimp til marketing automation?

Thomas Kjær Nielsen 16. maj 2019, marketing automation

Det er et spørgsmål, vi ofte får.

Mange danske virksomheder er nemlig fortrolige med Mailchimp og anvender det til email markedsføring. Typisk fordi det er et brugervenligt system at arbejde i, og de månedlige omkostninger er overskuelige, da de beregnes ud fra antallet af email-modtagere i kontaktdatabasen. Super, når man sender nyhedsbreve.

Men er Mailchimp også et godt system til marketing automation?

Det får du her min vurdering af.

Kender du de 20 mest udbredte marketing automation systemer? Hent vores sammenligning af de 20 mest udbredte marketing automation systemer i Danmark og få et overblik over, hvad de kan, og hvad de koster.

Sådan kan du bruge Mailchimp til marketing automation

 

Du kan lave en serie af emails

Mailchimp definerer marketing automation som “en serie af emails”. Systemet stiller en række prædefinerede email flows til rådighed, som du nemt kan sætte op - også selvom du ikke er særligt teknisk stærk.

Det mest almindelige er det, de kalder “velkomstflowet”, hvor du opbygger en serie af emails, der bliver sendt, når en person tilmelder sig din liste via en formular.

Det kunne f.eks. være, når nogen tilmelder sig din nyhedsbrevsliste, downloader din ebog, tilmelder sig dit webinar eller andet i den stil.

I Mailchimp er der tale om såkaldte lineære flows, der bedst egner sig til de situationer, hvor der er en “clear path from signup to conversion”, som Mailchimp selv skriver.

Det betyder, at flowet fungerer rigtig godt, hvis du ønsker at sende din modtager igennem det fra A-til-B uden undtagelser. Men det fungerer knapt så godt, hvis du ønsker at lave afstikkere midt i det, f.eks. splitte flowet op i to eller flere alt efter, hvad din modtager viser interesse for, eller hvis du vil standse flowet et bestemt sted, fordi din modtagers situation pludselig ændrer sig undervejs.

Derudover kan det være udfordrende at have mange flows kørende samtidigt i Mailchimp, fordi den samme modtager kan risikere at komme ind i flere flows på samme tid og pludselig modtage en hel masse mails i indbakken.

Det er værd at have med i overvejelserne.

 

Du kan ‘trigge’ automatiske emails

Mailchimp har også en række prædefinerede triggere, der kan udløse automatiske mails.

De mest almindelige er her, at du kan:

  • sende en mail til de modtagere, der ikke åbnede en eller flere mails
  • sende en mail til de modtagere, der ikke klikkede i en eller flere mails
  • sende en mail til de modtagere, der klikkede på et bestemt link i en mail

Derudover er der de databaserede, hvor du kan:

  • sende en mail på modtagerens fødselsdag (hvis du har denne data registreret)
  • sende en mail, hvis en modtagers oplysninger ændrer sig (f.eks. ved profilopdatering)
  • sende en mail, hvis en modtager får tildelt et tag i sin profil (f.eks. privat/erhverv)

Det er vigtigt at vide, at alle databaserede triggere kræver, at du på forhånd har taget stilling til hvilke data, du indsamler om din modtager.

Hvis du gerne vil sende en fødselsdagsmail, skal du enten 1) have din modtager til selv at udfylde sin fødselsdato via en formular, 2) indhente oplysningen gennem dialog med modtageren og manuelt udfylde den i Mailchimp eller 3) hente oplysningen ind i Mailchimp via dit CRM, hvis den findes der. Det, jeg prøver at sige, er, at der ikke findes nogle "kunstigt intelligente" data i Mailchimp, som genererer sig selv.

Sidst, men ikke mindst, er der særlige muligheder for webshops, hvor du kan:

  • sende en mail, hvis modtageren forlader sin indkøbskurv uden at købe (abandoned cart)
  • sende en mail, hvis modtageren foretager sit første køb
  • sende en mail, hvis modtageren ikke har købt i lang tid (win back)
  • sende en opfølgende mail til modtagere, der har købt et bestemt produkt

Her er det vigtigt at vide, at alle webshop-mails kræver, at du har tilknyttet din webshop til Mailchimp via Mailchimps API. Udviklingen ligger her hos din webshopleverandør ift. at få det hele til at fungere. Det er ikke noget, der som sådan er 'plug-and-play'.

Der er mange systemer, der integrerer til Mailchimp, så du har mulighed for at koble meget på dit Mailchimp-setup, hvis du vel at mærke har kompetencerne til at konfigurere dem. For det kræver det selvfølgelig.

Sådan kan du ikke bruge Mailchimp til marketing automation

 

⛔ Du kan ikke skabe sammenhæng på tværs af website, email og sociale medier

Mailchimp er et email system og tager derfor også udgangspunkt i marketing automation som “en serie af emails”. Men marketing automation er mere end email. Det er en teknologi, der er beregnet til at understøtte en kunderejse på tværs af forskellige kommunikationskanaler - og her kommer Mailchimp lidt til kort.

Lad mig prøve at give dig et eksempel.

Lige nu kører vi en marketing automation kampagne for en af vores kunder. Vi har placeret ‘triggere’ af kampagnen på kundens website, i kundens nyhedsbrev og på kundens sociale medier. Når målgruppen for kampagnen udfylder en formular med nogle oplysninger om dem selv, bliver de aktive i kampagnen, og herefter begynder kampagnebudskaberne at tilpasse sig på alle kommunikationskanaler samtidigt.

For det giver jo ikke mening, at en person, der allerede er inde i kampagnen, bliver ved at se “reklame” for kampagnen, når de besøger websitet eller færdes på de sociale medier. Det giver heller ikke mening, at en person, der har givet os oplysninger om sine interesser, bliver ved at modtage “reklame” for noget, der ikke har deres interesse.

Til gengæld giver det god mening, at personen oplever relevante informationer og interessante tilbud både på websitet, i annoncer på Facebook og LinkedIn, samt når de modtager en mail.

Med andre ord:

Hvis du arbejder med marketing automation isoleret i din email markedsføring, misser du en stor del af kunderejsen, som foregår andre steder end i indbakken.

 

⛔ Du kan ikke arbejde med kundeprofiler i en sammenhængende salgsproces

I Mailchimp vil dine modtagere have en relativt simpel profil, der indeholder oplysninger om navn, email og geografiske tilknytning samt oplysninger om personens aktivitet i forhold til mails, dvs. åbner og klikker personen i de mails, du sender.

Igen tager Mailchimp udgangspunkt i email, men måske ville det også være relevant for dig at kunne se, om personen har besøgt jeres website fornyligt eller været i dialog med en sælger eller anden medarbejder i virksomheden?

Den oplysning kan Mailchimp ikke give dig.

Så hvis du gerne ville sende en notifikation til din salgsafdeling, når en potentiel ny kunde har besøgt en bestemt side på jeres website, kan du ikke bruge Mailchimp til det. For den data samler Mailchimp ikke op.

Du kan heller ikke sende et automatisk mailflow til personen, der besøgte jeres website, med relevant information i forhold til de sider, personen så. Med undtagelse af webshops, der kan indlæse et produktfeed via Mailchimps API og på den måde trigge et automatisk flow, hvis en person kigger på et bestemt produkt.

Det er desuden en udfordring, at Mailchimp ikke opererer med en central kontaktdatabase.

Det betyder nemlig, at din modtager kan være registreret på flere forskellige maillister med forskellige profiloplysninger, og det gør det meget svært at arbejde med god segmentering i en kunderejse.

Du kan kun arbejde med segmentering af én mailliste ad gangen, og du kan kun segmentere på baggrund af de data, Mailchimp stiller til rådighed.

Noget af det, der er en stor styrke i dedikerede marketing automation systemer, er en mere intelligent segmentering, som kigger på sammenlignelige mønstre i hele din kontaktdatabase. Eksempelvis hvilke af dine modtagere, der ligner hinanden i profil og adfærd. Det er sådan noget, der er interessant i forhold til at blive klogere på dine kunders købs- eller beslutningsproces.

Ved at køre marketing automation i Mailchimp får du ikke mange værktøjer til at bygge bro imellem dit marketingarbejde og virksomhedens salgsarbejde. Du risikerer altså at misse et stort potentiale i forhold til at bruge marketing automation til at understøtte din salgsproces.

 

⛔ Du kan ikke definere din egen lead scoring (kvalificering af leads)

Mailchimp laver en rating af hver person i din database. Men det er en rating, der vurderer, hvor aktiv personen er i dine mails. Det er derfor ikke en rating, du kan bruge i forhold til at vurdere om personen er et salgskvalificeret lead eller en potentiel kunde.

Et dedikeret marketing automation system kan i stedet tilbyde en skræddersyet rating, også kaldet lead scoring, som du kan tilpasse sammen med jeres salgsafdeling.

Her kan I definere, at en person er et potentielt salgskvalificeret lead, hvis det har besøgt bestemte sider på jeres website, hentet noget bestemt materiale eller interageret med bestemte kampagner. En rating, der kigger ud over email-aktiviteten alene.

Marketing automation foranalyse Hvilket marketing automation system skal I vælge? Få en systemuafhængig rådgivning i processen og se 2-3 systemdemoer, inden I vælger.

Kort opsummering

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg kun rosende ord at sige om Mailchimp.

Det er et fantastisk godt email marketing system med mange funktioner, også inden for marketing automation, og ikke mindst med en smuk og gennemtænkt brugergrænseflade. Mange dedikerede marketing automation systemer er ikke nær så stærke på email-delen, som Mailchimp er.

Når det så er sagt, er ulempen ved Mailchimp, at du begrænser din marketing automation til email. Du misser et enormt potentiale ved ikke at skabe sammenhænge i kommunikationen på tværs af dine kommunikationskanaler - som faktisk er hele styrken ved marketing automation.

Jeg ved, at grunden til, at mange spørger, om de kan bruge Mailchimp til marketing automation, er prisen. Mailchimp er billigt, hvorimod de kendte marketing automation systemer er enormt dyre. I hvert fald sammenlignet med Mailchimp.

Men der findes også billige marketing automation systemer, der er supergode.

Du kan selv få overblikket, hvis du henter vores oversigt Marketing automation landskab 2019.

Hvis du har brug for at se ind i maskinrummet på et billigt marketing automation system, tilbyder vi i inovo en foranalyse, hvor vi viser en demo af 2-3 forskellige systemer.

Det kan måske give dig mere ro i maven i forhold til at skifte Mailchimp ud.

Thomas Kjær Nielsen

Jeg er leverancechef og partner i inovo. Der findes ikke en teknologi, jeg ikke har haft i hænderne igennem min snart 20 årige karriere inden for digital forretningsudvikling. At få systemerne til at spille sammen er mit speciale. Jeg finder altid en løsning.

Se også

Modtag nye blogindlæg

Få dem sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding afgiver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i vores betingelser