Valg af marketing automation - hvad er de vigtigste funktioner?

Skrevet af: Line Juel Lauridsen d. 27. juni 2016

Marketing automation har mange unikke funktioner, som er uundværlige i en moderne marketingafdeling. Der er dog stadig mange virksomheder, som endnu ikke er kommet rigtig i gang med at gøre brug af marketing automation - måske fordi der er så mange forskellige muligheder, at det kan virke en smule uoverskueligt.

Automatisk = super let! Ja gid det var så vel. For nok kan marketing automation klare en helt masse ting for dig, men det kræver lige, at du sætter dig ind i tingene og får sat tingene i gang med at køre automatisk.

Når det så er sagt, så er det altså heller ikke sværere - og det er det hele værd! Med marketing automation kan du føre en langt mere effektiv marketingstrategi, da du pludseligt får indblik i, hvad folk viser interesse for, og derved får du rig mulighed for at målrette dit indhold. Samtidig giver marketing automation dig store fordele ift. at føre effektiv e-mail markedsføring - en af de mest populære og succesfulde markedsføringsmetoder i dag!

Selvom det kan tage noget tid at mestre marketing automation, så skal det ikke holde dig fra at komme i gang. Derfor har du her en liste over de vigtigst funktioner i marketing automation, som du først og fremmest skal koncentrere dig om.

Værsgo, 6 punkter som er helt essentielle i din marketingstrategi:

1. Leadgenerering


Rigtig mange marketingafdelinger arbejder allerede med leadgenerering, men ofte er det kvantiteten og ikke kvaliteten af leads, som der måles på. Marketing automation gør op med denne kvantitative holdning, da det gør det meget lettere for dig at gennemskue, om de leads, som du genererer, er potentielle kunder, eller nogen der bare var interesserede i noget enkelt indhold. Du indser på denne måde lynhurtigt, at kvantitet faktisk ikke er noget værd.

Alle dine markedsføringstiltag skal være bundet op på kvalificeret leadgenerering, hvor leads bliver konverteret ved at udfylde formularer på dit website eller landesider. Alt information, som udfyldes i en formular, vil automatisk blive gemt af dit marketing automation system. Efterfølgende kan der arbejdes med mindre eller mere komplekse formularer, som har til formål at indsamle endnu mere information om det enkelte lead.

Alt den indsamlede information giver dig indblik i virksomhedens placering, størrelse, branche osv., alt efter hvilke felter du beder dine leads udfylde. Denne information kan herefter bruges til at målrette din kommunikation til leadet.

2. Tracking

Hvem besøger dine sider? Hvordan er de kommet ind på siden? Hvilke sider er de interesserede i? Hvor længe blive de? - Det er bare nogle af de spørgsmål, som marketing automation kan hjælpe dig med at besvare!

Marketing automation tracker alt interaktion med dine sider, og kobler det sammen med lead informationen, der er opsamlet gennem formularerne. Det betyder, at du kan se hvad dit eksisterende lead foretager sig, og samtidig kan du se anonyme besøgende, hvis besøgshistorik vil blive koblet sammen et lead, lige så snart han/hun opgiver sin anonymitet.

Du kan se, hvilke sider der er mest besøgte, og dermed hvilke af dine marketingtiltag der har effekt. På den måde kan bevise, hvilke tiltag der har bedst ROI, og hvilke der ikke har haft den optimale effekt.

Obs! For at du kan skelne alle dine landesider og annoncer i dit marketing automation system, er det vigtigt, at du udarbejder dine egne URL’s til alle dine sider, hvor du bruger UTM parametre, som viser præcist, hvilket medium, kilde og indhold der genererer hvert klik.

3. Lead scoring

Lead scoring er kun en lille del af marketing automation, men ikke desto mindre en funktion som mindsker distancen mellem salg- og marketing afdelingen.

Overvej hvilke “grader” der er af leadstatus i forhold til jeres ydelse/produkt, og hvad der tricker hver enkelt grad. Måske inddeler i jeres leads i 1. Konvertering, 2. Interesse, og 3. Kvalificeret alt efter hvor meget tid de har brugt på jeres website, hvor meget af jeres indhold de har hentet, eller hvor mange af jeres e-mails de har åbnet og klikket i.

Dette er ikke en let proces. Det kræver tid og megen overvejelse at bestemme leadstatus, og det er noget, du skal fortsætte med at gøre løbende. Men når det så er gjort, gør det det meget lettere for jer at bestemme, hvor langt fra et lead er på at blive kunde hos jer. Det gør det let at tilpasse kommunikationen til de forskellige niveauer, således du ikke sender konkrete tilbud, til de der kun har status “1. Konverteret”, og ikke kun arbejder på at øge kendskabsgraden hos dem med status “3. Kvalificeret”. På denne måde kan marketing- og salgsafdelingen også arbejde meget tættere sammen, da de er enige om, hvornår et lead skal overgå fra marketing til salg.

4. E-mail kampagner

Som nævnt i det forrige punkt, så er lead scoring med til at gøre det meget lettere at målrette forskelligt indhold til forskellige målgrupper. Du kan helt enkelt udarbejde forskellige e-mail flows med forskellige budskaber, som kan sendes til forskellige modtagere, alt efter hvad dine leads har vist interesse for. Når e-mails er målrettede undgår du, at de vil blive identificeret som ligegyldigt spam, du vil opleve at færre afmelder sig din mail-liste, og du vil opnå betydeligt højere åbn- og klikrate. Desuden kan du sætte de forskellige mails til at blive afsendt automatisk, lige når du ønsker det. Marketing automation sørger i bund og grund for, at du kan sende e-mails, der opfylder: right people - right message - right time.

5. Lead nurturing (modning)

Lead nurturing er en af de mere krævende discipliner i marketing automation, da der skal produceres meget indhold, som passer til de forskellige målgrupper, du arbejder med. Men det er det hårde arbejde værd, og det kan betale sig at bruge tid på at formulere godt og værdifuldt indhold.

På den anden side gør marketing automation det let for dig at udsende dine mange e-mail-flows, når du først har udformet indholdet. Lige så snart alle e-mails er sat op, hvilket også kan gøres flot i mange af systemerne, er det super let at sætte automatisk udsendelse af dine e-mails til. Her kan du enten sætte en bestemt dato på, eller bestemme hvor mange dage der skal gå mellem hver mail usendes.

Formålet med at nurture sine leads er først og fremmest at hjælpe dem længere frem i beslutningsprocessen mod et køb. Derudover er det muligt at benytte “drip mails” - også kaldet nyhedsbreve - som er målrettet målgruppen. Disse mails har til formål at sørge for, at dine leads ikke glemmer dig, men at du altid vil være “top of mind”, således du er de første de tænker på, hvis de skal bruge en løsning, der matcher den du kan tilbyde.

6. Landeside og formularer

Enhver landeside, som dine potentielle kunder besøger, skal være tilpasset den side og det budskab, hvor den besøgende kommer fra. Hver gang dine besøgende kan klikke sig videre til en landeside, skal der altså være en tilpasset besked, som matcher det de klikkede på. Det match sikre en højere konverteringsrate, da de besøgende ikke er i tvivl om, hvad de får, hvis de udfylder formularen på siden. Det betyder altså, som du nok har regnet ud, at du skal have mange landesider, hvis du skal have mulighed for at præstere på bedste vis. Det anbefales at have helt op omkring 35 forskellige landesider, hvis man vil sikre, at de ikke er misvisende i forhold til, hvor den besøgende kommer fra.

Som en lille ekstra, men meget vigtig funktion, så tilbyder de fleste marketing automation systemer også at lave a/b splittests på dine landesider, e-mails eller formularer. Splittests giver dig mulighed for at sammenligne besøgs-, åbn- og klikrater, hvilket gør at du kan effektivisere din kommunikation løbende. Dette giver dog først mening, når du har en vis volumen, for at testen skal give mening. 

Marketing automation er slet ikke så svært!

Marketing automation har som sagt rigtig, rigtig mange funktioner, som du kan bruge ude i din marketingafdeling. Men lad det ikke skræmme dig væk. Start i de små, og så kommer resten løbende. Som du måske allerede har opsnappet, så er der mange af de forskellige funktioner som hænger sammen.