Moderne marketing skaffer dig en plads ved direktionsbordet

Skrevet af: Lars Norré d. 13. maj 2016

Salg, økonomi, HR… Der er mange forskellige afdelingschefer, som modtager indkaldelse til direktionsmøderne. Men du springes ofte over. Har jeg ret?

Mange marketingchefer oplever at blive “holdt udenfor”, når der lægges planer og udregnes budgetter. Marketingafdelingen anses nemlig traditionelt for at være et kostcenter, da ingen konkrete tal viser, hvordan marketing skaber profit i virksomheden. Men der kommer andre boller på suppen med moderne marketing.

Marketo har lavet en undersøgelse, som viser, at marketing fremover kommer under pres for at rapportere på tal, som direkte påviser værdi.

Kilde: Marketo 

Moderne marketing skaber resultaterne

Det er nødvendigt, at du formår at vise, hvilken værdi din marketingafdeling tilfører virksomheden, hvis du ønsker, at invitationen til næste bestyrelsesmøde skal tikke ind i din inbox.

Ledelsen vil se salg og flotte tal på bundlinjen, og du skal bevise, at din afdeling kan fremskaffe netop det gennem moderne marketing. Ved at arbejde med leadgenerering gennem moderne marketing kan du ganske enkelt dokumentere:

  • Antal salgskvalificerede leads
  • Værdien af marketing pipeline
  • Salg på baggrund af salgskvalificerede leads genereret fra marketing 

Track kunderejsen fra besøgende til salg

Ikke alle tal er lige interessante for alle. Ledelsen er ikke optaget af antal besøgende og kliks på hjemmesiden. De vil vide noget om, hvordan det står til med forretningen, og hvordan marketing kan bidrage til vækst i virksomheden.

Formålet med moderne marketing er naturligvis at skabe vækst ved at øge volumen i toppen af salgstragten og konverteringen i bunden. Men det handler ikke kun om  kontinuerligt at generere leads og flytte dem skridt for skridt fremad til købet.

Metoden flytter nemlig ikke bare leads længere frem i salgstragten, den tracker også kunderejsen.

Dvs. marketing bliver i stand til at følge et lead nøje, varme det op og til sidst overlevere det til salg, når emnet rent faktisk er parat til at købe. Undervejs lægger du en strategi for, hvordan marketing bedst gøder leadet med relevant kvalitetsindhold, så det modnes og kan overleveres til salg som et salgskvalificeret lead.

Når leadet er kvalificeret, er chancen for et salg markant højere, og sælgerne bruger sin kostbare tid på at løbe efter en bold, der er nemmere at få i mål.

For dig som CMO er det appelsiner direkte ned i din turban.

For du bliver nemlig i stand til at sætte tal på, hvor mange af de leads, du skubber videre til salgsafdelingen, der reelt lukkes og dermed bidrager til vækst i virksomheden. Med andre ord kan du med inbound marketing dokumentere marketingafdelingens værdi, når du skal rapportere til ledelsen.  

Når marketing maskinen ruller - så kører det for dig!

Moderne marketing handler basalt set om at producere bunkevis af målgrupperelevant indhold af høj kvalitet, der automatisk præsenteres for kunden på rette tid tid og sted gennem nøje tilrettelagt promotion.

Moderne/Inbound marketing = content marketing + automatisering + promotion

Det lyder måske heftigt og som en tung proces, men det er det ikke, hvis bare du får etableret den rigtige maskine til at holde gang i mekanikken.

For at arbejde med moderne inbound marketing har du brug for en maskine, der kan drive indholdet, automatisere marketingindsatsen og sidst men ikke mindst måle på resultaterne.   

Inbound marketing maskinen giver dig:

  • En fælles salgs- og marketing pipeline - i fællesskab defineres kravene til et salgskvalificeret lead.
  • Mulighed for værdibaseret kundedialog - systemet tilpasses eksisterende CRM system, som optimeres med værdifuld information om leadets behov og adfærd.
  • Automatisering af arbejdsprocesser - etablering af marketing automation software.
  • Kortlægning af kunderejsen - integration af alle jeres digitale kanaler giver overblik.
  • Rapporteringsredskab - closed loop reporting afdækker ROMI - return on marketing investment

Når inbound marketing maskinen ruller, og du begynder at rapportere på effekten af virksomhedens investering i marketing, vil direktionen få øjnene op for din afdelings værdi og dække op til en ekstra ved næste direktionsmøde.

Har du lyst til at få mere at vide om det system, der automatiserer hele inbound marketing processen, kan du læse om marketing automation platformen.

Inbound marketing gør dine resultater synlige

Inbound marketing hjælper dig med at bevise, hvordan din marketingafdeling er med til at generere omsætning i virksomheden. Ét bevis som vil komme dit marketingbudget til gode!

Med tringuiden: Inbound Marketing: Trin for trin hjælper vi dig i gang med din første inbound kampagne

Hent trin-for-trin guiden