Hvorfor er inbound marketing vejen frem for danske marketingchefer?

Skrevet af: Lars Norré d. 29. april 2016

Inbound marketing vinder frem med lynets hast, og det åbner helt nye muligheder for dig som marketingchef. Outbound metoderne mister effekt, og bliver efterhånden outdatede. For at tilfredsstille kritiske indkøbere skal du fjerne fokus fra produktet og i stedet stille ind på at løse kundernes problemer.

Inbound marketing har efterhånden været udbredt i USA i flere år og er nu begyndt at vise sit ansigt her i lille Danmark. Men i Danmark har du, modsat i USA hvor inbound markedet allerede er blodrødt, mulighed for at gå forrest og mestre inbound marketing som én af de første.

Sidder du foran din computer og søger efter inspiration eller løsninger på et konkret problem, så findes der faktisk ikke ret meget relevant dansk indhold af høj kvalitet på nettet.

Informationsmaterialet er simpelthen hullet som en rigtig god vellagret dansk ost.

Det er fint nok for en ost, men for B2B virksomheder betyder det, at der er en hel masse tomme huller, der kan udfyldes med relevant content via inbound marketing metoden.

Nogle af hullerne fyldes i dag af privatpersoner eller små enkeltmandsvirksomheder i form af blogs, videoer, webinarer og podcasts med virkelig godt, relevant kvalitetsindhold. Nogle af dem har rigtig mange og rigtig trofaste følgere.

Det er oplagt, at B2B virksomheder tager samme midler i brug i sin markedsføring og fokuserer på kvalitetsindhold som en ultimativ mulighed for at agere med potentielle kunder og generere leads til salgsafdelingen.

Her er et eksempel!

Hver måned ser 2-3.000 nye virksomheder dagens lys i Danmark. Hver gang en virksomhed stiftes skal der banker, advokater, revisorer, forsikringsselskaber ind over. Der skal træffes et hav af beslutninger i forhold til lokaler, ansættelse, lønudbetaling etc. Med andre ord indgår der rigtig mange leverandører i stiftelsen af en virksomhed.

Enhver, der opstarter virksomhed, researcher intensivt for at afdække al den viden, der skal til for at stifte virksomheden og finde egnede leverandører. En klassisk søgning på Google kunne f.eks. være “opstart af virksomhed”.

google søgning der viser at der er et marked for content marketing for virksomheder

Google søgning på “opstart af virksomhed”


Den informationshungrende iværksætter kan altså mæske sig i masser af relevant indhold omkring emnet. MEN HVOR ER:

  • Banker
  • Revisorer
  • Advokater
  • Forsikringsselskaber
  • Erhvervsboligudlejere etc.

Alle ovenstående virksomhedstyper har masser af viden at tilbyde iværksætteren. Viden der kan kanaliseres ud som relevant kvalitetsindhold i form af blogindlæg, bøger, video etc.

Der ligger altså en gylden mulighed for at påbegynde en positiv relation til en fremtidig potentiel kunde ved at benytte inbound marketing metoden.

Hvorfor benytte inbound marketing?

Spørgsmålet er måske nærmere: Hvorfor ikke!?

Kundernes købsadfærd har ændret sig. De ønsker selv at have magt over deres indkøbsprocess, og du bliver nødt til at understøtte den nye indkøbsadfærd for at være relevant i deres øjne. Kunderne gider ikke længere at lytte til de traditionelle sælgere. De vil selv finde ud af, hvad der er den bedste løsning for dem, og det er muligt med hjælp fra Internet og søgemaskiner.

Det er lige nøjagtig her, du med inbound marketing kan sørge for, at de ramler ind i dig, når de leder efter den bedste løsning. På den måde sikrer du, at du bliver taget med i deres købsovervejelser, og har du styr på dit stof, er der desuden nye kunder på vej til dine sælgere.

Men hvad er inbound marketing egentlig?

Nu tænker du muligvis, at det da lyder meget godt - måske næsten for godt til at være sandt. Måske spørger du også dig selv: “Hvad er inbound marketing egentlig?” Det skal jeg fortælle dig.

Inbound marketing er en form for content marketing, hvor fokus flyttes fra dit produkt og over på kundens behov. De mange online søgemuligheder har gjort indkøbere mere problem- og løsningsorienterede.

Faktisk er de fløjtende ligeglade med, hvad du sælger - de vil bare have løst deres problem.

Det lyder måske som noget af en udfordring at skulle forudse, hvad dine potentielle kunder søger, og ja det kan det skam også være. Hemmeligheden er, at du skal kende din målgruppe så godt, at du ved hvilke problemstillinger, de står overfor. Du skal kende deres problemstillinger endnu bedre, end de selv gør.

På den måde kan du nemlig producere indhold, som er løsningsorienteret, og som passer til dine kunders behov.

Hvorfor er inbound marketing populært?

I USA er inbound marketing toppen af poppen. Undersøgelser viser, at alle enten gør brug af inbound marketing, eller ved at de bør komme i gang. Selv de marketingafdelinger, der praktiserer traditionel outbound marketing, så som direct mail, telemarketing osv., er enige.

Inbound marketing er langt mere effektiv end outbound.

Ofte koster outbound aktiviteter kassen, og lige så ofte er effekten så lille, at investeringen er spild af penge.

Derudover er det svært at vide præcis hvilke aktiviteter, der har været lønsomme. Derfor er det svært at gennemskue hvilke aktiviteter, der skal fortsætte og hvilke, som bør droppes.

Inbound marketing fokuserer benhårdt på leadgenerering og økonomiske målsætninger for hver marketingaktivitet. Arbejdet med leadgenerering gør det gennemskueligt for dig, hvor de forskellige interesserede indkøbere finder deres information.

Det er med andre ord muligt for dig at sætte ind på de kanaler og kampagner, som genererer flest leads, samtidig med at ineffektive tiltag kan forbedres eller droppes helt.

Sidst, men ikke mindst: der er penge at spare!

Selv om inbound marketing tager tid, da du skal lære din målgruppe at kende og derefter producere tilpasset indhold, så er det afgjort tiden værd. Når du kender målgruppen, er det meget lettere at skabe kvalitetsindhold, som kunden simpelthen ikke kan lade være med at hente ned.

Dit budskab når måske ikke ud til så mange, som det ville gennem outbound marketing, men i stedet når det ud til de rigtige!

Hvad vil du helst?

Sprede alt produceret indhold ud til hele befolkningen gennem dyre annoncer, radiospots etc., eller fokusere på at ramme netop dem, der kan være interesserede i det, I tilbyder. Med inbound marketing bliver procentdelen af dem, der ser jeres indhold og ender med at købe meget højere end tidligere.

Konklusionen er ret tydelig. Det gælder om at komme i gang med inbound marketing fordi:

1) Du sparer penge
2) Du er relevant i forhold til din målgruppe
3) Du får enestående indsigt i dine kunders adfærd
4) Du kan være blandt pionérerne i Danmark i forhold til inbound kampagner.

KLAR - PARAT - START!

 

Kom foran dine konkurrenter med inbound marketing

Hjælp dine potentielle og nuværende kunder med at finde lige præcis den løsning, som de leder efter, ved hjælp af inbound marketing. Det er både mere effektivt og billigere end traditionel markedsføring.

Bliv hjulpet i gang med inbound marketing med tringuiden Inbound Marketing: Trin for trin.

Hent trin-for-trin guiden