Blog

Hvad er marketing automation? En introduktion uden teknik-snak

Ann Schyberg 06. december 2018, marketing automation

Du skal forestille dig en købmandsforretning tilbage i 1950’erne. Dengang man kun handlede ét sted, og købmand Larsen kendte alle sine kunder:

Købmand: “Godmorgen fru Jensen, hvad skulle det være i dag?”

Kunde: “1 kg. kaffe, tak”

Købmand: “Så gerne. Jeg har netop fået en ny kaffe hjem fra Colombia, som jeg tror, vil være lige noget for Dem. Den er mørkristet og mild i smagen. Præcis, som De foretrækker”.

Den dér følelse af at blive taget godt imod og serviceret med udgangspunkt i det, der er relevant for dig - det er i bund og grund den følelse, vi gerne vil genskabe på nettet med marketing automation.

Men verden har selvfølgelig ændret sig. Som kunder handler vi ikke længere ét sted, og når vi handler på nettet, møder vi slet ikke købmand Larsen ansigt til ansigt. Købmand Larsen kender os derfor heller ikke og kan ikke servicere os på samme måde som dengang i 50’erne, men må i stedet gætte sig frem ved at vise os mange forskellige ting.

Så vi føler os i højere grad “spammet” og “bombarderet” med ligegyldige reklamer, der ikke taler til os; vores smag, behov og aktuelle situation.

Det har været tilstanden på internettet anno 2017-2018.
- Nu har vi mulighed for at få lidt af den personlige relation tilbage.

Lær marketing automation trin-for-trin Tag et lynkursus med vores trin-for-trin guide. Så er du klædt godt på til at starte dit eget marketing automation projekt.

Marketing automation giver bedre kundeservice

Marketing automation er en håndsrækning til købmand Larsen. En anerkendelse af de gamle dyder, som vi har glemt lidt i al vores internetforbrug, effektivisering og hastværk.

- Men samtidig også en erkendelse af, at købmand Larsen ikke ville have en chance i vores verden i dag, hvis ikke han blev oversat til moderne teknologi: han kan simpelthen ikke skalere og vækste i den skala, vi som virksomheder har brug for.

Det kan marketing automation systemerne.

Marketing automation handler i bund og grund om at lære sine kunder at kende igen og med udgangspunkt i det kendskab at servicere dem - individuelt - med det, der er relevant for netop dem.

Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre? Tænker du.

Jo, ser du.

På internettet efterlader vi alle sammen fodspor i form af data. F.eks. når vi logger ind på vores Facebook- eller LinkedIn-profil, klikker på en annonce, åbner en email, besøger et website. Marketing automation systemer opsamler alle disse data og danner en profil af dig, som fortæller lidt om, hvad du interesserer dig for: Er du f.eks. til mørkristet kaffe, eller er du i virkeligheden te-drikker? (bare for at blive i 1950’er terminologien).

Med en kundeprofil har man som virksomhed mulighed for at kommunikere mere præcist til sine kunder, så de føler sig godt serviceret.

Jamen, vil de ikke føle sig overvåget? Tænker du nu.

Følte fru Larsen sig overvåget? Det tror jeg ikke. Tværtimod. Men vores frygt for at “blive for personlig” er selvfølgelig en afledt effekt af den verden, vi har skabt, og det skal man som virksomhed være bevidst om, når man kaster sig ud i marketing automation.

Ingen bryder sig om at vide, at de bliver “forfulgt”.

Derfor vil det ikke være god service, hvis en virksomhed, man knapt nok kender, siger: “Godmorgen fru Larsen. Du skal vist have 1 kg. kaffe fra Colombia, for vi kan se, at du har været inde og kigge på kaffen 3 gange i denne uge, og i går aftes, da du var på Facebook, klikkede du også på vores annonce med kaffen, og…”.

Lad kunden opleve den gode service af sig selv, ved at du, som virksomhed, anvender kundedata på en diskret, elegant måde med sans for god timing. Præcis som købmand Larsen.

Se et eksempel her på en måde at bruge kundedata elegant

Marketing automation er ikke (kun) magi

Marketing automation er en teknologi, der via automatik og et datagrundlag kan levere individuelt, målrettet kommunikation til dine potentielle kunder døgnet rundt.

Alt for mange hæfter sig dog ved ordet “automation”, og det er blevet lidt en myte at tale om, at du med marketing automation “kan automatisere alt dit marketingarbejde og lave andre vigtige ting, imens millionerne bare ruller ind, døgnet rundt”.

Du bør nok nærmere hæfte dig ved ordet “kan”.

For teknologien kan levere individuelt, målrettet kommunikation, som vil få dine potentielle kunder til at føle sig godt modtaget, forstået og godt serviceret på en sådan måde, at de er mere tilbøjelige til at købe af dig end af de andre, som har samme produkter som dig.

Men teknologien kan det kun, hvis:

  • Du forstår at indsamle et datagrundlag, der siger noget væsentligt om dine kunder, deres ønsker, behov og aktuelle situation.
  • Du forstår at sætte det datagrundlag i spil på de rigtige tidspunkter og i de rigtige situationer overfor dine kunder.
  • Du forstår, hvordan du skal kommunikere dit budskab, så det passer til de forskellige individuelle profiler i de forskellige individuelle situationer, de befinder sig i.

Du kan altså ikke rejse sydpå og smække stængerne op i solstolen, mens maskinen klarer alt arbejdet for dig, men må i høj grad selv tage arbejdshandskerne på - eller alliere dig med nogle, der kan hjælp med at knække koden for dig (hint hint).

Marketing automation er hårdt arbejde!

- Når det så er sagt, er kunsten jo at tage ét skridt ad gangen. Starte med én kundedata og ét kommunikationsspor, følge op, optimere og udbygge det lidt efter lidt.

Læs her, hvordan du vælger det rigtige marketing automation system

 

Marketing automation behøver ikke at være dyrt og komplekst

Det kommer dog hurtigt til at lyde meget dyrt og komplekst med alt det data, der skal indsamles, alt det materiale, der skal udarbejdes, alle de systemer, der skal snakke sammen.

- Og hvis du kommer fra en virksomhed med en “traditionel marketingafdeling”, der løbende arbejder på brochurer, tv-reklamer, annoncer, website og PR, så er det også en stor mundfuld at introducere marketing automation oveni det.

- Kommer du fra en virksomhed med en “traditionel it-afdeling”, der har et hav af systemer, de supporterer, og et hav af projekter, de ikke har ressourcer til, så vil de bestemt også ryste på hovedet, når du siger, at du vil indføre et marketing automation system.

Derfor hører du også historier om virksomheder, der gik i gang med marketing automation for flere år siden, men stadig ikke er oppe at køre endnu, eller virksomheder, der har fået et marketing automation system, de kun bruger til at udsende nyhedsbreve igennem.

De findes - og de skræmmer.

Men der findes også et marketing automation setup til alle. Et setup, som passer til den situation, I aktuelt befinder jer i, og til det budget, I kan investere lige nu og her.

I inovo har vi specialiseret os i netop den opgave: At finde det rette setup blandt de tusinder af marketingsystemer, som findes på markedet nu.

Så du kan komme i gang med at give dine kunder en forbedret serviceoplevelse.
- Og ikke mindst få den nødvendige erfaring med en moderne marketingteknologi, som er kommet for at blive.

Kender du de 20 mest udbredte marketing automation systemer? Hent vores sammenligning af de 20 mest udbredte marketing automation systemer i Danmark og få et overblik over, hvad de kan, og hvad de koster.

Ann Schyberg

Jeg er marketingchef i inovo. 10 år har jeg efterhånden brugt på at kreere digitale kampagner for mange forskellige virksomheder med meget forskellige produkter. At sætte indhold i spil sammen med et datagrundlag er mit speciale. Så det tager jeg mig kærligt af her i inovo.

Se også

Modtag nye blogindlæg

Få dem sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding afgiver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i vores betingelser