Blog

Her er din marketing automation projektplan

Ann Schyberg 09. maj 2019, marketing automation

Marketing automation er som et tog, der buldrer frem i disse dage. Mange tøver med at springe på, men er samtidigt også bange for, at det skal køre forbi dem.

Du kommer ikke rigtigt uden om marketing automation, hvis din virksomhed har brug for effektivt at skalere salgs- og marketingindsatsen som led i en ambitiøs vækstplan. Men du vil højst sandsynligt støde på alle skrækhistorierne: Om de virksomheder, der har investeret store summer i marketing automation teknologi uden at få udbytte af det.

Dén endestation er der ingen, der ønsker at stå af på!

Hvordan undgår du den?

Det gør du ved at have en god og realistisk projektplan klar, før du investerer.

Kender du de 20 mest udbredte marketing automation systemer? Hent vores sammenligning af de 20 mest udbredte marketing automation systemer i Danmark og få et overblik over, hvad de kan, og hvad de koster.

4 punkter til din marketing automation projektplan

Se dem som input til din indledende ‘game plan’.

 

1. Formuler et marketingkoncept

Ét af ordene i marketing automation er “automation”. Og det ord har straks forvandlet hele disciplinen til et tungt teknologiprojekt. Teknisk set er det muligt at automatisere, men forretningsmæssigt får man ikke meget ud af det, hvis man glemmer “marketing”-delen.

Så start med at formulere hvad du gerne vil prøve at opnå med marketing automation teknologien? Bedre kundeservice, flere salg eller salgsmodne leads, flere mødebookinger eller tilmeldinger. Og hvad skal der i så fald til rent kommunikativt for at opnå dette?

Det er altid godt at have et helt konkret mål at forfølge og bygge automatiseringen op omkring. På den måde bliver det ikke et spørgsmål om rent teknisk at automatisere et flow af x-antal mails eller beskeder på sociale medier, men et spørgsmål om at distribuere indhold, der gør et godt indtryk, overbeviser og skubber til modtagerens beslutningsproces på de helt rigtige tidspunkter og kommunikationskanaler.

Et formuleret koncept vil holde din snude i sporet, når du skal til at eksekvere og være kreativ inde i systemet med alle de smarte funktioner.

 

2. Start småt

Du kan meget let komme til at gøre marketing automation utrolig kompliceret. For du sidder jo med en farlig cocktail af ny og avanceret teknologi kombineret med individuelle og adfærdsbaserede data, som du skal tilrettelægge et personligt kommunikeret program ud fra. Altså, hvis dét ikke kan gøre dig handlingslammet op til begge ører, er der ikke meget, der kan.

Nøgleordet her er: start småt.

Mange virksomheder er i fare for at forkøbe sig, når det kommer til marketing automation software. Simpelthen i frygt for at komme til at “mangle noget”.

Problemet med de store, forkromede marketing automation systemer er bare, at der også gerne medfølger store, forkromede implementeringsprocesser. Og er man først kommet over dén bakke, møder man hurtigt den næste: systemet kan være meget svært for marketingfolk at arbejde i.

Derfor er det en god ide, hvis du orienterer dig i marketing automation landskabet.

Hvad er jeres reelle behov, og kan det løses af et såkaldt letvægtsystem med et letvægtsetup til at starte med? Så er investeringen jo heller ikke så risikabel at gøre.

Læs også Hvilket marketing automation system skal DU vælge? Få en gennemgang her

 

3. Design et flow helt ned i detaljen

Måske tænker du lige nu at starte med et simpelt flow. Et, der består af 3 mails, som sendes med mellemrum over en periode på et par uger.

Ok, men...

Har du overvejet, hvad der konkret skal udløse flowet? Eller hvad der skal ske, hvis en eller flere af dine modtagere ikke åbner den første mail. Skal de så stadig have den anden og tredje? Hvad med bagefter flowet? Skal de høre mere fra jer der? Hvad hvis den “forkerte person” kommer ind i flowet, f.eks. en konkurrent, hvad skal der så ske?

Det er i detaljerne, du virkelig mærker kompleksiteten i marketing automation, og det er sundt at øve sig på, inden projektet for alvor går i gang.

Gør dig selv den tjeneste at tegne et simpelt flow op, trin for trin, og analyser alle de faldgruber, der kan opstå i det.

Du kan få et hint til de mest almindelige her:

  • Hvordan kommer modtageren ind i flowet?
  • Skal modtageren segmenteres på forhånd, eller kan alle få det samme indhold?
  • Hvad skal der ske, hvis modtageren ikke åbner mailen?
  • Hvad skal der ske, hvis modtageren ikke klikker i mailen?
  • Hvad skal der ske, hvis modtageren allerede har konverteret på forhånd eller konverterer midt i flowet?
  • Hvad skal der ske, hvis modtageren aktiverer flere flows på én gang?
  • Hvad skal der ske med modtageren, når flowet er gennemført?

Bonus: Det detaljerede flow kan også hjælpe dig til at blive mere bevidst om, hvad marketing automation systemet skal kunne.

Læs også Lead Nurturing: Sådan plejer du dine leads, så de vokser op og bliver kunder

 

4. Tænk på alt det udenom

Marketing automation skal gerne være et setup, der løbende behandler virksomhedens leads. Men derfor kan det alligevel godt være en temmelig skuffende oplevelse at trykke start på et helt nyt flow og se, at der ikke er en eneste eller måske kun ganske få, der kommer ind i det.

Så måske skal der gøres en ekstra marketingindsats for at drive leads ind i flowet til at starte med, så flere (okay, primært chefen) oplever, at det er en succes.

Det kan være en kampagne på sociale medier som LinkedIn eller Facebook, ekstra eksponering på virksomhedens website, en telemarketingindsats eller andet, der aktivt kan opsøge relevante leads i målgruppen og sende dem direkte ind i flowet.

Du får samtidigt trykprøvet din kommunikation - reagerer folk sådan, som du håbede? - og har noget data at optimere flowet ud fra.

Derudover er det også vigtigt at tænke over, om der skal gøres en ekstra indsats undervejs eller efter flowet. Det kan være, at kundeservice skal være klædt på til at håndtere spørgsmål relateret til indholdet i flowet, eller at salgsafdelingen skal være klædt på til at tage en opfølgende dialog med leads efter flowet.

Marketing automation bliver et endnu stærkere værktøj, hvis du kan bruge det til at binde virksomhedens forskellige kundeaktiviteter sammen.

Læs også Brug for parterapi? Når Salg og Marketing ikke samarbejder

Marketing automation startpakke Kom hurtigere og mere sikkert i gang med marketing automation. Få et gennemtestet setup, der er lige til at arbejde videre med.

Er du klar til at springe på toget?

Eller vil du gerne have medpassagerer på rejsen?

Benyt dig af vores Marketing automation startpakke. Vi kan hjælpe dig godt i gang med dit marketing automation projekt: vælge det rette system, udarbejde det rette indhold og opsætte det rette flow, så du har en opskrift at arbejde videre med.

Ann Schyberg

Jeg er marketingchef i inovo. 10 år har jeg efterhånden brugt på at kreere digitale kampagner for mange forskellige virksomheder med meget forskellige produkter. At sætte indhold i spil sammen med et datagrundlag er mit speciale. Så det tager jeg mig kærligt af her i inovo.

Se også

Modtag nye blogindlæg

Få dem sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding afgiver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i vores betingelser