Få samlet dine digitale marketingkanaler og sæt skub i B2B indtjeningen

Skrevet af: Thomas Kjær Nielsen d. 07. maj 2016

Lad mig starte med en lille historie

Morten er marketingchef i en mellemstor B2B virksomhed. En dag banker det på døren, og ind træder direktøren, Per. Pers smil når op til begge øre, det er tydeligt at se, at han har fået en genial idé. Og ganske rigtigt. Per var til familiefest i weekenden, hvor han havde en interessant samtale med sin fætter, Søren. “Sørens B2B virksomhed bruger slet ikke Facebook mere! Og de er også ved at køre død i LinkedIn” nærmest prædikede Per. “Det er Twitter, der er det nye! Ja, faktisk så tweetede han mere til festen, end han talte med vores gamle onkler og tanter”.

Per kigger med et triumferende blik ud ad det store vindue på Mortens kontor. “Jeg kan se det for mig, Morten! Det her er fremtiden. De eksisterende kunder gider ikke de traditionelle medier længere, det er for kedeligt og ensformigt. Og de nye bider heller ikke på den krog mere. Vi skal på Twitter! Vores forretnings vækst afhænger af det!”

Da Per forlader kontoret og smækker døren bag sig, sidder Morten tilbage med en underlig fornemmelse. Deja vu? Han synes, han har prøvet det før? Morten spoler sine tanker et år tilbage i tiden og ser Pers glorværdige, triumferende blik for sig igen.

Et år tidligere udspillede næsten præcis samme situation sig på Mortens kontor. Dengang var det bare LinkedIn, der havde fanget direktørens interesse. Ifølge Per ville virksomhedens vækst faktisk helt gå i stå, hvis ikke Morten sørgede for, at de kom på LinkedIn.

Morten vidste godt, at det ikke helt hænger sådan sammen, men han har ikke noget valg. Opgaven er lagt på bordet, og nu er det hans job at få den udført. Twitter, here we go…

Overvej strategien inden nye kanaler tages i brug!

Ledelsen har besluttet, at marketing skal benytte sidste nye skud på stammen af digitale kanaler. For som Per sagde: “Vi må på Twitter - Vores forretnings vækst afhænger af det!”

Bum. Værsgo Morten og Co. Uden nogen form for ønsker eller strategiske overvejelser placerer ledelsen bomben på Mortens bord. Det lyder måske ikke som en stor udfordring at oprette en Twitter konto i firmaets navn, og det er da heller ikke det, der er problemet.

Problemet er, at hver gang en ny digital kanal ser dagens lys, så skal den uden videre implementeres i virksomheden. Men hvorfor?

Bare fordi. Fordi den er der og fordi, de andre gør det. Ingen har overvejet, hvordan den nye kanal præcis kan bidrage til væksten. Og implementeres er måske det forkerte ord i Mortens tilfælde. Der skal gøres brug af den nye digitale kanal - på den ene eller den anden måde.

Men Morten og hans marketingafdeling formår ikke at skabe en overordnet strategi for brugen af de forskellige kanaler. Det betyder, at det er svært at skabe overblik over hvilke kanaler, der er effektive i hvilke situationer.

Strategen vinder til enhver tid over taktikeren

Det er vigtigt at danne sig et overblik. Start altid med overblikket og kobl det derefter på jeres afdelings eller virksomheds mål. Først herefter kan I begynde arbejdet med de enkelte værktøjer og kanaler.

Det er ikke nok, hvis jeres taktik går på, at I vil være synlig på alle digitale kanaler. Det handler derimod om at lægge en strategi for brugen af kanalerne.

Er det overhoved relevant for jer, at bruge tid på LinkedIn og Twitter hvis det virksomheden virkelig mangler er rekruttering? Eller er LinkedIn den rigtige kanal, hvis din målgruppe består af pensionister?

Ser din verden sådan her ud?

Uorganiserede marketing indsatser


Marketingafdelingen er et stort rod af forskellige marketingaktiviteter og digitale kanaler, som I bruger efter bedste evne, men som ofte ender som ad-hoc opgaver uden et specifikt formål med hver kanal. Lyder det bekendt?

Bare rolig, jeg kan forsikre dig om, at du ikke er alene

Mange marketingchefer har svært ved at skabe overblik over de mange kanaler, og derfor bliver hver enkelt kanal ofte uddelegeret til én i afdelingen.

Mange medarbejdere har ganske naturligt deres egen opfattelse af den kanal, de har fået tildelt, og hvordan den bedst muligt skal bruges. Det betyder, at der ikke er nogen overordnet struktur for, hvordan medierne bliver brugt - der lægges billeder, tekster og historier op i øst og vest.

Få styr på dine digitale kanaler

  • Content marketing
  • Facebook
  • YouTube
  • Lande sider
  • Formularer
  • Bannere
  • Webportal
  • Marketing Automation
  • SEO
  • LinkedIn
  • Google
  • Call to action
  • AB Splittest
  • Adwords
  • E-mails
  • CRM
  • Blog

Du kan helt sikkert fremstille en lang liste over jeres forskellige digitale kanaler og værktøjer til markedsføring. Men det fungerer bare ikke. Der skal sorteres i kanalerne, og de skal markeres med hver deres funktion for virksomheden, ellers høster I aldrig frugten af den effektivitet, de tilbyder.

Hvad er hver kanal bedst til?

  • At tiltrække nye, potentielle kunder
  • At konvertere besøgende til værdifulde leads
  • At lukke leadet og skabe en ny kunde
  • At glæde de eksisterende kunder

Organiserede marketing aktiviteter

 

Du kan måle effektiviteten af hver kanal, hvis du formår at adskille de digitale kanaler og definere deres formål.

Kanaler og værktøjer kombineret med en samlet salg- og marketingpipeline samt et underliggende marketing automation system er en effektiv marketingmaskine.

Maskinen viser, hvor du genererer dine leads samt giver dig konkrete tal på, hvor mange leads der bliver konverteret til kunder. Tallene kan derefter rapporteres til ledelsen, og på den måde kan du bevise dit værd som marketingchef.

Nu mangler du bare at køre nogle effektive kampagner, så de digitale kanaler og værktøjer kan gøre det, de er bedst til.