Er jeres digitale platform fit for fight?

Skrevet af: Lars Norré d. 20. september 2018

 

Show me the money.

Den moderne marketingafdeling er blevet resultatorienteret. Hvor det tidligere primært var virksomhedens sælgere, der blev grillet over en sagte ild, når budgetterne ikke blev indfriet, er de marketingansvarlige i stigende grad også blevet tvunget til at sætte rumpen på kogepladen.

Marketings primære opgave er at tiltrække og engagere kunderne på deres kunderejse for at skabe salg eller levere kvalificerede leads til salgsafdelingen. 

Selvom vi er hastigt på vej ind i 2019, er det dog de færreste marketingafdelinger, der har en moderne, integreret teknologiplatform, som effektivt kan understøtte marketingafdelingen i disse bestræbelser.

De primære teknologiplatforme, som er i spil hos marketingafdelingen er:

  • CMS (content management system),
  • MA (marketing automation) og
  • CRM (customer relationship management)

Som hos spillerne på et fodboldhold, udgør alle systemerne en vigtig rolle - men kun ved at samarbejde kan der scores mål.

For rigtig mange virksomheder ligger der et enestående potentiale i at binde systemerne sammen. Derfor vil jeg nedenfor belyse fordelen ved at have en sammenhængende teknologiplatform.

Sammenhængende succes

For at skabe resultater skal der løbende søsættes kampagner, som engagerer målgruppen og påvirker deres adfærd i retningen mod en (for virksomheden) værdifuld handling.

For nogle produkter/ydelser vil målet være salg og tilmeldinger, mens andre virksomheder sælger mere komplekse produkter, hvor formålet er at modne og uddanne leadet til at have en kvalificeret dialog med en outbound salgsfunktion eller virksomhedens sælgere.

Men hvordan sikres det, at der er sammenhæng helt fra en kampagnes start og indtil, at du som marketingansvarlig skal stå skoleret over for ledelsen og bevise, hvordan marketingaktiviteterne kan ses på bundlinjen?

Ved at opbygge en integreret teknologiplatform, en moderne marketing suite, som marketing kan arbejde ud fra, er det let at følge kunderejsen. Den er med til både at skabe OG muliggøre dokumentation af resultaterne af marketingindsatsen. 

Moderne marketing suite

 

Potentialet ved at integrere virksomhedens platforme kan opsummeres i tre hovedområder:

1. Ensartet kundeoplevelse på tværs af touchpoint som web, social media og email marketing.

Typisk udfordring: Marketingarbejde foregår ukoordineret på forskellige platforme.

2. Closed loop-rapportering muliggøres ved at følge data på tværs af alle platforme. Marketingafdelingen kan sikre relevant ledelsesrapportering, idet investeringer i marketingkampagner nu kan følges helt fra lancering til salg.

Typisk udfordring: Marketing kan ikke dokumentere værdien af marketing indsatser i forhold til ledelsens og marketings egne KPI’er (key performance indicators)

3. Salgs- og marketingsamarbejdet styrkes og gøres konkret ved at integrere CRM med CMS og marketing automation. Herved leveres leads direkte ind i sælgernes daglige værktøjer, og salgsemner bliver forædlet med adfærdsdata, som sikrer en relevant og værdibaseret dialog. Både det at modtage kvalificerede leads (hvilket alle sælgere hungrer efter), samt det at få serveret relevant data på emnet, gør at sælgerne bliver langt mere effektive.

Typisk udfordring: Marketing kan ikke levere kvalificerede leads til salgsorganisationen i deres værktøj (CMS).

Hvor fit for fight er jeres platform?

I skemaet nedenfor kan du let og hurtigt få et overblik over, hvor langt din virksomheder er i rejsen mod et integreret marketing suite.

I eksemplet nedenfor er den typiske holdopstilling, hvor virksomheden både har hjemmeside (CMS) og et CRM-værktøj. For at teknologiplatformen er fit for fight, skal der ideelt set være seks krydser.

Test: Hvor moderne er jeres teknologi platform?

             

Fik du ikke sat X i alle seks felter?

Hvad er jeres korteste vej til en moderne marketing suite?

Som marketingafdeling vil man meget gerne ud over stepperne og i gang med at skabe resultater. Mange oplever dog, at teknologiplatformen spænder ben for at kunne løfte kvaliteten af marketing.

Derfor tilbyder vi hos inovo en uforpligtende vurdering af jeres eksisterende teknologi-setup. Her vil I få overblik over og input til, hvordan I hurtigst og billigst kan modernisere jeres teknologiplatform og dermed få en bedre understøttelse af jeres kampagner.

Bestil en gratis marketing workshop