Blog

Derfor skal dit CMS hænge sammen med dit Marketing Automation System

Thomas Kjær Nielsen 03. oktober 2019, website

Jeg starter lige med at slå fast, hvad forskellen på et CMS og et Marketing Automation System (MAS) er, så der ikke hersker tvivl om det.


Content Management System (CMS): Systemet håndterer alle de informationer, I viser på jeres website. Der findes mange forskellige CMS, men nogle af de mest kendte i Danmark er eksempelvis Wordpress, Umbraco og Sitecore.

Marketing Automation System (MAS): Systemet håndterer planlægning og automatisk distribuering af jeres indhold (typisk kampagner) ud på mange forskellige kanaler såsom sociale medier og email. Der findes igen mange forskellige marketing automation systemer, men nogle af de mest kendte i Danmark er ActiveCampaign, Hubspot og Sitecore Experience Platform.


De fleste virksomheder har et CMS til deres website eller webshop. Typisk er det en marketingafdeling eller marketingansvarlig, der arbejder i det.

Mange virksomheder overvejer nu også at investere i et Marketing Automation System, fordi behovet for at kunne planlægge og automatisk distribuere indhold ud på mange forskellige marketingkanaler på samme tid er stigende.

Vi skal jo hele tiden være til stede med vores budskaber mange steder samtidigt - og i et sådant tempo, at marketingfolk ikke fysisk kan følge med længere. Derfor er Marketing Automation systemer interessante, fordi de kan automatisere dele af opgaven og frigive ressourcer hos marketingfolkene (i hvert fald på sigt).

“Men hvorfor skal vi så spekulere i at få disse 2 systemer til at hænge sammen?”

Aha!

Jeg er glad for, at du spørger.

Det er nemlig lige præcis det, jeg vil sætte fokus på i blogindlægget her.

Kender du de 20 mest udbredte marketing automation systemer? Hent vores sammenligning af de 20 mest udbredte marketing automation systemer i Danmark og få et overblik over, hvad de kan, og hvad de koster.

Dit CMS kan ikke løfte den vigtigste marketingopgave i dag!

Den helt store styrke ved Marketing Automation Systemer er, at de indsamler en masse data om din målgruppe og organiserer det på en sådan måde, at du kan bruge det aktivt i din markedsføring til at kommunikere 1:1 med din modtager.

Det er det, man også populært kalder for “personalisering”.

- Og personalisering har vi faktisk talt om de seneste 10 år nu. Især blandt CMS-leverandører. Men mange kunder er efterladte med brudte løfter om at realisere ‘den personaliserede weboplevelse’, fordi selve arbejdet med opsætning og konfiguration af en personaliseringsmotor i et CMS har krævet en større indsats, end man umiddelbart regnede med.

Et CMS er ikke fra starten bygget til at håndtere segmentering og personalisering, som et Marketing Automation System er. Derfor er visionerne om at kunne give ‘unikke budskaber til besøgende på websitet eller webshoppen’ blevet erstattet med “simple” opslag på IP-adressen. Eller med andre ord: Det er meget langt fra 1:1 kommunikation.

Ærgerligt...

Især når resultaterne gang på gang viser, at personalisering virker.

Så hvad er det, der er sket de seneste 10 år?

Der er sket det, at Marketing Automation Systemer ganske enkelt har overhalet det generelle CMS-marked i krybesporet.

Personalisering af budskaber er en kernefunktion i marketing automation systemet og hele grundlaget for at kunne kommunikere 1:1 med din modtager på tværs af kanaler. Marketing Automation Systemer er altså bedre til at indsamle og organisere persondata, end CMS er.

Hvad er der så tilbage for CMS’et at gøre?

En hel del faktisk.

Dit Marketing Automation System kan ikke klare opgaven alene!

Enkelte CMS-leverandører har forsøgt at tage kampen op mod Marketing Automation Systemerne ved at indbygge en tilsvarende funktionalitet i deres produkt. En af dem er Sitecore, der har udviklet Sitecore Experience Platform.

For nogle er det sikkert en super god løsning. Men for mange er det stadig ikke lykkes at opnå drømmen om ‘den personaliserede kundeoplevelse’.

Andre CMS-leverandører har erkendt, at Marketing Automation Systemerne løser opgaven bedre, end de selv kan. Derfor har de fokuseret på at gøre det enkelt at koble et Marketing Automation System på deres CMS. Det er f.eks. Umbraco.

Og da vi lever i en verden, hvor der på nuværende tidspunkt findes 7.000 forskellige teknologier til digital markedsføring og personalisering, giver det god mening at arbejde med åbne platforme, der er lette at koble sammen med de bedste værktøjer på markedet lige nu. For de bedste værktøjer i dag er måske ikke de bedste værktøjer næste år - og så vil du gerne skifte dem ud.

Er Marketing Automation Systemet så det bedste værktøj i dag?

Ja. Til at håndtere personaliseret kommunikation i email, på sociale medier, via SMS og pop-ups på dit website eller din webshop.

Men ikke til at håndtere hele dit website eller din webshop!

Enkelte Marketing Automation-leverandører har nemlig også forsøgt at tage kampen op mod CMS-leverandørernes kerneprodukt ved at bygge CMS-funktionaliteten ind i Marketing Automation Systemet. Det er f.eks. Hubspot.

Og igen, måske fungerer Hubspots CMS-funktionalitet ganske fint for jer. Men for mange bliver kompromisserne med teknologien alt for store, og de savner funktioner, som deres CMS tidligere gav dem ud af boksen.

Så vi kan nu konkludere:

  • CMS er stadig overordnet det bedste værktøj til at håndtere website og webshop funktionalitet og indhold.

  • Marketing automation er overordnet det bedste værktøj til at håndtere indsamling af kundedata og personaliseret marketing.

Hvad er så opskriften på succes?

Svaret ligger lige for:

Udnyt den stærke personalisering i marketing automation og kombiner det med det stærke indholdsværktøj, der er i et moderne CMS.

Få et digitalt økosystem Gør salgs- og marketingarbejdet lidt lettere med CMS, marketing automation og CRM i én samlet platform.

Du får en ‘mean selling machine’, når du binder dit CMS og Marketing Automation System sammen

Okay. Det er lidt forkert at sige, at CMS slet ikke kan håndtere nogle former for personalisering. For der findes forskellige forståelser af personalisering, og derfor vil jeg kort gennemgå hvilke typer af personalisering, CMS’et er bedst til at håndtere, og hvilke, Marketing Automation Systemet er bedst til at håndtere.

CMS kan håndtere denne type af personalisering

Når vi bevæger os rundt på nettet, sætter vi alle sammen nogle fodspor. Helt anonymt. Disse fodspor er CMS’et god til aflæse og håndtere.

Det drejer sig eksempelvis om:

  • Din IP-adresse
  • Din geografiske lokation
  • Det tidspunkt på dagen, du besøger websitet eller webshoppen
  • Det sprog, du taler
  • Og den enhed, som du bruger til at gå på nettet med

Første skridt på vejen mod at give sin målgruppe en personaliseret oplevelse er at bruge disse informationer aktivt. For selvom personen er anonym, kan fodsporene fortælle dig:

  • Om du skal vise personen dit website eller webshop i en mobilvenlig udgave eller i den udgave, du har designet til desktop.

  • Om du skal sende personen ind på dit danske eller engelske site.

  • Om du skal aktivere jeres kundeservice eller support-chat og/eller fortælle, hvornår næste udsending af pakker fra webshoppen sker.

  • Om personen bor i et område, hvor I har afdelinger eller butikker, eller hvor I afholder særlige events, som du kan gøre personen opmærksom på.

Denne form for personalisering tager mange for givet i dag. Men det er - eller bør i hvert fald være - en kernefunktionalitet i CMS’et at håndtere det, så du skaber den bedste brugeroplevelse, også selvom personen stadig er anonym.

Marketing automation kan håndtere denne type af personalisering

Når vi så giver os til kende, enten ved at tilmelde os et nyhedsbrev eller på anden måde udfylde en formular med oplysninger om os selv, bliver vores fodspor pludselig meget personlige. Her kommer CMS’et til kort i forhold til at indsamle og organisere data, mens Marketing Automation Systemet er ekspert i netop dette.

Det drejer sig eksempelvis om:

  • Dit navn, din email, dit telefonnr. og andre personlige oplysninger, som du har givet via en formular.

  • Din adfærd såsom hvilke konkrete sider eller produkter, du har kigget på (både på sitet, i emails og annoncer)

  • Dit engagement i indholdet (hvor ofte du besøger sitet, åbner en mail og klikker i en annonce)

  • Dit forhold til virksomheden - er du f.eks. allerede kunde hos dem?

De virksomheder, der har investeret i marketing automation, bruger den her slags data til at personalisere og kommunikere 1:1 med deres målgruppe. Men typisk kun igennem email og sociale medier - og ikke på deres website eller deres webshop.

- Og det er lige præcis det, en sammenkobling af dit CMS og Marketing Automation System kan give dig: Det fulde økosystem, der gør det muligt at kommunikere 1:1 hele vejen rundt.

Få et digitalt økosystem Gør salgs- og marketingarbejdet lidt lettere med CMS, marketing automation og CRM i én samlet platform.

Derfor har vi skabt Wiz

Jeg er stor tilhænger af, at man vælger de systemer på markedet, som løser den konkrete opgave bedst muligt, frem for at gå efter drømmen om en stor forkromet platform, der kan klare alt. Gang på gang oplever jeg, at teknologier udvikler sig i en sådan hast, at det er umuligt for de forskellige leverandører at være dygtige til alt.

Derfor har vi i inovo skabt Wiz.

Wiz er ikke ét system, men et framework, der binder forskellige systemer sammen i et samlet, digitalt økosystem.

Wiz kan lige nu give dig den bedste løsning inden for CMS, marketing automation og CRM via en sammenkobling af forskellige systemer på markedet.

Med Wiz får du derfor mulighed for at arbejde med full blown personalisering i praksis og opbygge en ‘mean selling machine’, som du hele tiden kan toptune alt efter udviklingens gang.

Jeg er ret stolt af produktet, hvis jeg må have lov at sige det så direkte.

Thomas Kjær Nielsen

Jeg er leverancechef og partner i inovo. Der findes ikke en teknologi, jeg ikke har haft i hænderne igennem min snart 20 årige karriere inden for digital forretningsudvikling. At få systemerne til at spille sammen er mit speciale. Jeg finder altid en løsning.

Modtag nye blogindlæg

Få dem sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding afgiver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i vores betingelser