Blog

4 marketing automation fejl, du sikkert har oplevet som enten afsender eller modtager

Ann Schyberg 30. januar 2020, marketing automation

Alle, der har arbejdet med kommunikation og marketing, kender den bævende følelse. Du ved, dén, der melder sig, når du skal sende dit arbejde ud i verden.

For med et enkelt klik på en knap er det ikke længere kun ord og billeder på din egen skærm. Andre kan se dem. Måske endda flere tusinde mennesker.

- Og hvad nu, hvis du har lavet en fejl?

Jeg vil her gennemgå 4 marketing automation kommunikationsfejl, som du sikkert kan nikke genkendende til enten som afsender af dem eller modtager af dem.

 

Genkender du de her marketing automation fejl?

1. “Hej Fornavn”

Det her er en af de mest klassiske marketing automation fejl.

Du sender en mail, hvor modtagerens fornavn skulle have stået, men i stedet står der et systemgenereret navnetag, eksempelvis “--First Name--”.

Pludselig bliver en af marketing automation systemets største styrker - den personlige kommunikation - en svaghed. For der er ikke noget mere upersonligt end at modtage en mail, som helt tydeligt er maskinelt automatiseret.

Hvordan kunne det ske?

Det sker typisk, når tingene går lidt for stærkt, og testudsendelsen springes over. Mange fejl kan nemlig reddes i test. Både tekniske, men også uheldige formuleringer og misforståelser. Så det er altid godt at få andres øjne på dit arbejde, før du sender det ud.

I nogle marketing automation systemer anvendes navnetagget direkte i testmailen, og så er det svært at fange fejlen. Det kan være en forklaring på, at så mange stadig laver den.

Ved du, hvad de forskellige marketing automation systemer hver især kan? Se her

Kender du de 20 mest udbredte marketing automation systemer? Hent vores sammenligning af de 20 mest udbredte marketing automation systemer i Danmark og få et overblik over, hvad de kan, og hvad de koster.

2. “Vi er ikke på fornavn!”

Det her er ikke en decideret fejl, men kan godt føles som en fejlende kommunikation.

Det var en respons, en af vores kunder fik på en automatiseret mail, hvori modtageren blev adresseret ved fornavn. Den illustrerer meget fint, at ikke alle bryder sig om personaliseret kommunikation fra virksomheder.

Hvordan kunne det ske?

Det sker typisk, når en virksomhed gerne vil personalisere kommunikationen, men uden at sætte person på afsenderen. Virksomheden indleder med “Kære Fornavn”, men underskriver selv med virksomhedsbrand. For nogle mennesker kan det virke ubehageligt, fordi det føles som om, en hel virksomhed “kender” dig, uden at du kender dem.

Det er derfor en god ide at overveje, om virksomhedens brand er personligt nok til at kommunikere personligt.

3. “NEJ! Jeg har ikke lyst”

Sådan lød det fra en - helt tydeligt - irriteret emailmodtager hos en kunde, vi var ude at hjælpe.

De havde ganske fornuftigt bygget deres marketing automation kommunikation op omkring ét centralt formål: At få booket salgsmøder. Desværre var deres triggere så aggressive, at det simpelthen sprøjtede ud med mails, der konstant spurgte “Skal vi mødes / Book et møde / Lad os mødes...”.

Det blev for meget for modtagerne, som kvitterede ved slet ikke at konvertere, og alt for mange afmeldte sig modtagerlisten.

Hvordan kunne det ske?

Det sker typisk, når man tænker og opbygger sine marketing automation flows i siloer. Og det kommer man let til, fordi mange marketing automation systemer fungerer sådan.

Hvert flow tilknyttes en trigger, der igangsætter det (eksempelvis “Download af en e-bog”, “Tilmelding til nyhedsbrev”, “Besøg på bestemt webside” osv.), og derefter sendes x-antal mails til modtageren med x-antal dages mellemrum.

Der sker bare det i den virkelige verden, at en person godt kan finde på at gøre flere ting samtidigt: Både downloade en e-bog og tilmelde sig et nyhedsbrev og besøge en bestemt webside. Pludselig bliver personen spammet af 3 marketing automation flows, som alle vil have ham/hende til at konvertere.

Så kommunikationen bliver nødt til at hænge sammen på tværs af alle brugerscenarier.

4. “Jamen, jeg har jo allerede købt det”

Igen en klassisk marketing automation fejl.

Modtagerne er ikke segmenteret i kunde/ikke-kunde. Du har sikkert selv oplevet det: At du har kigget på et produkt på en webshop, købt det, og så modtager du alligevel mails og annoncer, der opfordrer dig til at købe det.

Fejlen sker også inden for B2B. En eksisterende kunde kan her af ren og skær interesse downloade dit markedsføringsmateriale, som er henvendt til nye kunder, og pludselig modtage en strøm af automatiserede salgsmails.

Hvordan kunne det ske?

Når du har automatiseret din kommunikation, mister du kontrol over, hvem der modtager hvad og hvornår. Denne marketing automation fejl er derfor en af de mest hyppige - men du kan minimere den ved at integrere dit CRM-system med dit marketing automation system.

Brug for en nem måde at koble CRM, marketing automation og web sammen? Se her

CRM-systemet vil fortælle marketing automation systemet, at det er en eksisterende kunde, der henter materialet, og så kan de automatiserede salgsflow bremses. I stedet kan du benytte lejligheden til at give din kunde et personligt kald.

Det samme gør sig også gældende, hvis du har nysgerrige konkurrenter, som du ikke ønsker skal modtage din automatiserede kommunikation.

Hvis bare der fandtes ét system, der kunne gøre det hele meget lettere... Det gør der. Med inovo Wiz får du det digitale økosystem, du savner. Det kan skabe en sammenhængende kæde mellem marketing og salg og følge kunden helt fra den første annonce til handlen er i hus.

Hold godt øje med marketing automation fejl

Som du kan se, er det ikke altid let at sætte kommunikation på autopilot. Der kan nemt ske små fejl, og de kan vokse sig store over tid i takt med, at dit marketing automation setup vokser.

Det kan være dyrt at lave fejl.
Endnu dyrere at få dem fikset på bagkant.
Men det allerdyreste er ikke at opdage dem.

- Især når vi taler automatiseret kommunikation og marketing.

Vil du have et ekstra sæt øjne på dit marketing automation setup? Nogle, der er vant til at se efter klassiske marketing automation fejl? Så tøv ikke med at kontakte os.

Hos inovo er vi specialiserede i marketing automation.

Ann Schyberg

Jeg er marketingchef i inovo. 10 år har jeg efterhånden brugt på at kreere digitale kampagner for mange forskellige virksomheder med meget forskellige produkter. At sætte indhold i spil sammen med et datagrundlag er mit speciale. Så det tager jeg mig kærligt af her i inovo.

Se også

 

Modtag nye blogindlæg

Få dem sendt direkte til din indbakke.

Ved tilmelding giver du samtykke til, at inovo må markedsføre til dig som beskrevet i betingelserne